Wednesday, February 15, 2012

sAyA sAYanG BanGSa & AGAMA sAya...

assalamualaikum...
ape khabar wahai pembaca sumer
moge ALLAH senentiasa merahmati anda sumer.....
wokey...
before saye pergi lebey lanjut ingin saya menyusun sepuluh jari memohon ampun jika post kali ini agak berbaur sentimen atau rasis

alright...........
sebenarnya isu ni bukan saya tulis dek kerna insiden yg telah berlaku semenjak 2 3 menjak ni....
tp perkara ini memang sudah termaktub lame dalam otak pemikiran saya....
cume kali ini saya terfikir utk meluahkan dek kerna asakan sekeliling...

pertama sekali saya ingin menegas saya ini berbangsa MELAYU
saya juga beragama ISLAM
so no doubt about that...
saya yakin dengan diri dan akidah saya
saya rasa sudah terlampau lama saya pendam isu sentimen ini....
mungkin kali ni saya ingin meluahkan bagi mengurangkan beban di hati....

keduanya saya ingin menegaskan bahawa saya sayangkan bangsa saya = MELAYU
saya juga sayangkan orang seagama saya iaitu islam
jadi keseluruhannya saya sayang orang melayu & orang beragam ISLAM(tidak kira kaum)
so jangan dipertikai hal ini
kerna menjadi perkara lumrah seseorang itu menyayangi bangsa lebih dari orang lain
secara analogi...
kita boley gambarkan bahawasanya pasti seorang manusia itu akan cube meletakkan ahli keluarga atau org mereka sayang menjadi lebey baek...
so xde perdebatan perlu diungkit disitu...

baiklah....
semakin hari saya tengok semakin berleluasa orang bukan saya kategorikan saya sayang menekan orang saya SAYANG....
saya merasakan perkara ini tidak wajar..
kerna setahu saya org saya SAYANG x cari pasal sangat
tp org x saya sayang yg banyak memulakan perbalahan itu...
jadi saya rasa amat sakit hati dengan hal ini...
tp saya masih mampu bersabar dengan hal ini....
tp jangan cube bermain api, kelak terbakar diri
jangan cube ungkitkan perkataan2 yg boleh menebalkan kebencian saya terhadap orang bukan saya sayang...
lagipown skang saya cube utk berbaek2 dengan mereka..
tp kalu ini lah yg dibalas maknyanya
mereka cube mendeklarasi perang dunis ke-3

kepada bangsa yang saya sayang...
cube lah jangan jadik terlambau bodoh....
menjadi pengikut budaya2 negative...
amat pilu hati ini apabila melihat
mereka terlibat dengan gejala rempit, fixxie(yg -ve), dating, dadah, ponteng, gangsterism n pelbagai lagi....
ayuh...
bangkitlah wahai bangsaku dan orang ISLAM...
sama2 kita berganding bahu
jangan asyik khayal dengan dunia
kejarlah hidup yg infiniti (akhirat)
cube tegakkan AGAMA mu ISLAM....
jadikan kita bangsa dan agama yg unggul dimata dunia..
jangan hanya menjadi bahan tawaan mereka yg mmg mahukan kejatuhan kita
cube perbaiki diri dan sekaligus pertingkatkan kedudukan mu....
hanya itu yg mampu meneguhkan ukhwah dan dakwah kita....
cubalah menjadi bangsa pilihan(ALLAH).....
biar kita kecil tp kita digeruni....
jangan hanya hidup hanya ingin bergosip...
bersembang kosong hal2 dunia....
sibuk bercakap hal politik umpama kitalah orang bertanggungjawab di parlimen
sibuk nak mengejar budaya korea n what so ever....
hanya tahu mengutuk orang apabila kita x diberi....
hanya tahu menadah subsidi....
dan apabila subsidi ditarik memaki hamun kerajaan...
tp x berbuat apa2 langkah bagi menangani isu ini....
cuba tgk mereka yg x saya sayang...
x pernah harap subsidi...
sibuk mencari dengan titik peluh erti kejayaan....
jangan jadik orang gemuk nan senentiasa mahu disuap dan pabila tiba darurat x mampu bergerak lagi dan x mampu menyuap makan sendiri lagi...
so RENUNG2 lah....

wasalam...

No comments:

Post a Comment