Friday, February 10, 2012

gratefullnesss

assalamualaikum..
pe khabar kengkawan sumer...
moge bahgie hendaknyew....
skang senarnyew aku ngah tension ngan korje yg de tergalas di bahu skang...
so aku meringankan perasaan ini dengan mencoret di blog yg x berpape famous ni(mmg x perlu famous pown coz ak tulis utk menyenangkan hati jew...he33)

so dok ngah sibuk2 membace pasal report yg perlu ak present sok...
aku mule terpikir untuk menulis bagi menenangkan suasana yg tegang ini...
sambil tengah berfikir...
tiba2 terlintas tajuk diatas....
(ak dapat ilham ni coz ak dok kat umah org yg agak berada di batu rakit ni tp tidak diebrikan rezki cahaya mata)
jadik aku mula merasekan bahawasnya diri kita ini kebanyakkannya tidak cukup bersyukur dengan segala nikmat yg dikurniakan ILLAHI kepada kita....
kenape aku cakap cam 2.....
sebab kalu kita perasan ramai rakan2 kita mengeluh tentang diri mereka....
umpamanya:
1. kenape la aku x dikahirkan dalam keluarga kaya
2. kenape la family aku macam ni
3. kenape la aku x dapat amik corse yg aku minat
4. kenape la aku jew yg asyik kne present(ade unsur sinis disini..he33..juz joke)
5. kenape la aku dari dulu dok "single" jew
6. kenape la aku study bagai nak rak tp result hampeh....
7. kenape.......bla bla bla.....etc
mezti korg de jumpe ngan situasi camni or mengalaminya sendrik...
k la....
jangan directly blame diri or org yg melakukan....
coz ingat semula manusia ni x sempurna....
kekadang kekhilafan kita ada kalanya kita tidak sedari..
so bile sedar cepat2 la bertaubat darinya....

k...back to the point above
cube kita muhasabah diri kita....
adakah apa yg kita tidak kita punyai diatas memberi impak -ve secara total(thing for long term brothers n sisters)
aku rase sumer nyew membawa kepada yg positive yg akhirnya menjadi nilai tambah buat diri kita....
contohnya....
kalu kita x lahir dalam keluarga kaya...
nescaya kita akan mudah menghargai segala milik kita...
kita akan mudah berdikari demi kemajuan hidup kita
kita akan merasakan bahawasanya semua bende perlu diusahakan....
(yg laen korg pikrla sendrik)
so x ke sumer bende 2 +ve....
aku tahu diri ini pown x sempurna....
kaki mengarut jew sumer bende.....
tp ak cube meletakkan some effort untuk berubah(hope dapat lar..)
itu kire kalu kita nak pikir panjang...
kalu kita xnak pikir panjang cube kite compare diri kita ngan org yg lebey bernaseb malang...
kompom kite akan terasa betape besyukunya dgn ape kita ade sekarang...
tambah lagi...
ALLAH senentiasa ingat akan kita walaupown kita ade masenye lupa akan DIA....
tp dia ttp beri kita segala bagai nikmat
macam O2, h2o bersih, vit e catalyst, n many more(saje bg bahse sains sket so x steriotype....
so x cukup lagi ke sumer 2....
jadim as a MUSLIM pikir-pikir kan lah mende ni...
insyaallah kita akan merasakan seuatu yg positif....
that all
wasalam
nite...

p/s: malam ni aku tidur kat batu burok umah makcik ani n husband(ye2 je 2 name die)...pergh...dah cam hotel umah die....layan aircond malam ni...x de la cam kat mydam..(hishh...x reti bersyukur..he33)

No comments:

Post a Comment